Hur tänker arbetsgivaren?

När en arbetsgivare anställer någon så gör de det för att lösa problem. Det finns något som behöver göras och det finns ingen på arbetsplatsen som kan eller hinner göra det. Du måste framstå som en tänkbar lösning på det problemet. Då kommer du att bli tillfrågad.

Hur tänker en arbetsgivare vid anställning? En arbetsgivare letar oftast inte efter världens bästa. En arbetsgivare sysslar med något som kallas riskminimering. Den som anställs behöver inte vara världsbäst. Det gäller snarare att vara säker på att personen kommer att klara arbetsuppgifterna och att det inte kommer att bli ”problem”.

Vad gör man då? Jo en sak är helt säker: Om det finns någon man känner och som man redan vet vad han eller hon går för så är chansen stor att denne fåt jobbet. Eller om någon arbetsgivaren litar på säger: Jo, henne kan du ta. Hon fixar det där”. Då är nästan jobbet ditt!

Det viktigaste för en arbetsgivare

Det finns två extremt viktiga saker för en arbetsgivare. Fixar du dessa så är du en person som bidrar till verksamhetens framgång.

Det handlar om att:

  • Leverera i tid eller att i tid berätta att det inte går att hålla tiden
  • Leverera inte ett skräpresultat berätta istället att något håller på att gå snett

Håll tider för när arbetet ska vara klart

Det är inte okej att låta bli att hålla uppgjorda tider. Det är inte okej att leka struts och tro att ingen bryr sig. Det kan hända att ingen säger det till dig men funkar det inte med tider så kommer de inte att plocka in dig i framtiden.

Men missbedömningar av tidsåtgång sker hela tiden på en arbetsplats och det är en del av de normala problemlösningarna. Så om det bara blir känt att det finns problem så brukar man kunna lösa dem. Men det håller inte att komma samma morgon och säga det. Man måste ta upp det tidigare så att problemet kan lösas.

Leverera inte skräp

Om du känner att jobbet inte blir bra så är det mycket bättre att i god tid ta upp detta till diskussion. Det är ingen bra idé att bara köra på och hoppas att det löser sig. Det gör det oftast inte.

Dessutom om du utför ett riktigt arbete så är det alltid någon eller några som är beroende av att din insats blir bra. Att ta ansvar för sitt arbete innebär bland annat att meddela när man inte klarar av en uppgift.

Kommer arbetsgivaren att tycka illa om mig för att jag inte klarar min uppgift?

Nej. De kommer att tycka att det är bra att du tar upp problemet. Men du måste ta upp problemet i så god tid att det går att lösa. Den här typen av beslut tas ständig på en arbetsplats. Man upptäcker att saker inte kommer att bli klara i tid och någon behöver hjälp för att klara en uppgift. Om detta bara blir känt i tid kan man vidta en rad olika åtgärder:

  • Fler personer kan kopplas in
  • Mer erfarna personer kan gå in och stötta eller kanske helt ta över uppgiften
  • Man kommer överens med kunden eller den som berörs om att det krävs mer tid
  • Man utför arbetet på annat sätt

Inget av detta blir möjligt om inte problemet kommer upp på bordet. Därför tycker arbetsgivare inte om personer som gömmer problem under bordet. Det är mycket svårare att få ta tag i akuta problem där kanske kunder och andra viktiga personer är upprörda över ett dåligt jobb och där de inser att om bara någon reagerat tidigare så hade det inte varit ett problem alls.

Delrapportera

Om du fått en uppgift som du ska lösa så kan det vara bra att göra en del av jobbet och att sedan stämma av. Då hinner du rätta till saker som kanske blivit fel. Så ta för vana att stämma av med någon långt innan du är färdig.

Annonser: