Webbshop med förbrukningsvaror för personlig assistans

Under hösten lanserades webbshoppen Assistansgrossisten.se där assistansanordnare kan beställa hem förbrukningsvaror som är godkända av Försäkringskassan som assistansomkostnad direkt hem till sina kunder.

Erik Andersson, som är teknisk ansvarig för Assistansgrossistens plattform, tror att Assistansgrossisten kommer förenkla vardagen betydligt för såväl assistansbolagens administrativa personal som för deras kunder.

- Vi har pratat med många assistansbolag som har haft en hel del problem med att lösa det här med förbrukningsvaror på ett enkelt och smidigt sätt. Ofta har man kunderna på distans vilket betyder att man som assistansanordnare inte har de bästa möjligheter att tillgodose sina kunders behov när det kommer till det här med förbrukningsvaror.

Vissa anordnare bygger upp egna små lager med förbrukningsvaror men det är ingen kostnadseffektiv lösning, dessutom tar det en massa tid från personal som egentligen har andra arbetsuppgifter att utföra. Andra låter sina kunder sköta inköpen av t.ex. kaffe, handsprit m.m. men även det innebär en hel del administrationsarbete samt så lägger man ju faktiskt över en massa arbete på sina kunder.

Redan innan Assistansgrossisten slog upp sina portar hade man skrivit avtal med ett par assistansanordnare som valt att bli avtalskunder. De får en liten rabatt på Assistansgrossistens sortiment mot att de förbinder sig att göra sina beställningar genom Assistansgrossisten. På så sätt kan Assistansgrossisten planera sin lagerhållning vilket betyder bättre priser för alla. Dessutom kan man som avtalskund vara med och bestämma vad som skall finnas i sortimentet vilket Alexander Sundqvist, försäljningsansvarig på Assistansgrossisten.se, tycker är viktigt.

Annonser: