Abuni lanserar tillgänglig betaltjänst för alla

För ett år sedan vann Abuni Post- och Telestyrelsens innovationstävling ”Handel och betalning för alla”. Nu har den nya tillgänglighetssäkrade tjänsten lanserats som möjliggör för alla att hantera sina räkningar på ett enkelt sätt.

– I ett antal undersökningar gjorda av PTS har svårigheten att betala sina räkningar utifrån ett tillgänglighetsperspektiv påvisats. Det känns roligt att, efter ett års utvecklingsarbete, äntligen kunna lansera en betalningslösning som passar alla, säger Markus Aglander, VD Abuni AB.

Abuni erbjuder en tjänst för att förenkla fakturahanteringen för privatpersoner och mindre företag. Tjänsten gör att Abunis kunder, var de än är, digitalt kan ta emot fakturor och brev från samtliga svenska företag och med ett enkelt "knapptryck" betala sina fakturor.

Efter att Abuni vann Post- och Telestyrelsens innovationstävling "Handel och betalning för alla" våren 2012 har ett nytt responsivt gränssnitt byggts. Ambitionen är att Abuni skall vara tillgängligt för alla, oavsett webbläsare, mobiltelefon, läsplatta eller behov av hjälpmedel, med en design som är enkel att använda för alla. Utvecklingsarbetet av den nya plattformen har utgått från Web Content Accessibility Guidelines 2.0-standarden som är en internationell tillgänglighetsstandard.

Genom att följa rekommendationerna blir tjänsten tillgängligt för en bredare skara människor, även med olika typer av funktionsnedsättningar såsom synnedsättningar, hörselnedsättning, inlärningssvårigheter, kognitiva funktionsnedsättningar, begränsad rörlighet, talsvårigheter, ljuskänslighet och kombinationer av dessa.

– Vi hoppas att tjänsten ska uppskattas av alla, men särskilt av de som tycker det är svårt att betala sina räkningar via Internetbankerna och/eller bor på en ort där det lokala bankkontoret lagt ner, säger Markus Aglander.

Annonser: