Nummerupplysning till personer med funktionsnedsättning

Nummerupplysning via 118 400 innebär att personer med en varaktig funktionsnedsättning kan söka telefonnummer, adresser i Sverige och bli framkopplade till det efterfrågade telefonnumret. Själva nummerupplysningen är kostnadsfri. Personen betalar endast för själva samtalet efter framkoppling, i enlighet med det avtal som personen har med sin operatör.

Tjänsten är avsedd för privatpersoner i Sverige och kan användas både via ett fast abonnemang och via mobiltelefon. För att få tillgång till tjänsten måste den som har en funktionsnedsättning anmäla sig i förväg.

- För oss känns det bra att kunna bidra till att alla medborgare får samma möjligheter att kommunicera, oavsett om det gäller ett telefonnummer till en privatperson eller till en näringsidkare, säger Ylva Ekborn som är chef för Eniro Voice i Sverige och Finland.

Avtalet är på fyra år och tjänsten börjar levereras från och med mars 2015.

Annonser: